Arbejdsplads under himlen
Ejendommen med de karakteristiske store ateliervinduer, de kunstfærdige friser og italiensk inspirerede dekorationer i facaden kan i år fejre sin 140 års fødselsdag. Den rummer 15 lejligheder af forskellig størrelse – fra de helt små på ca. 50 m2 til de største på næsten 200 m2.
Alle lejlighederne har tilhørende atelierer, i de store er atelieret indbygget i selve lejligheden. Alle har over tre meter til loftet, og på øverste etage er der over fire meter op til de strategisk placerede ovenlysvinduer, der sikrer, at hver en stråle dagslys når ned i kunstnerens værksted.
Visionær byplanlægning
Meldahl var en fremsynet mand, der stod bag væsentlige dele af den københavnske byplanlægning, da voldene blev sløjfet i 1850erne og København ligesom mange andre europæiske storbyer voksede, så det knagede.
»Meldahl var inspireret af Napoleons arkitekt Baron Haussmann, der havde ryddet op i det gamle Paris’ usle fattigkvarterer og fået anlagt brede boulevarder, store pladser og grønne parker. Ligesom Haussmann sørgede Meldahl for, at der stadig var ubebyggede, grønne områder midt i bykernen, så man kunne trække vejret midt i urbaniseringen. Det er Meldahl, vi i dag kan takke for det grønne bælte, der strækker sig næsten ubrudt fra Tivoli, over Ørstedsparken til Botanisk Have, Østre Anlæg og Kastellet.
Derfor samlede Meldahl en kreds af tidens vigtigste finans- og erhvervsfolk, som han overbeviste om at skyde penge i projektet. Sammen stiftede de Foreningen til Erhvervelse af Kunstnerboliger, som lykkedes med at købe grunden, hvor Kunstnerhjemmet for akademiuddannede kunstnere stod klar i 1878. Husets arkitekt Henrik Hagemann stillede sin arbejdskraft gratis til rådighed i den gode sags tjeneste.
Hus med stemning og fællesskab
Der er et kæmpestort behov for flere kunstnerboliger, især til yngre kunstnere og kunstnere med børn. For enhver by har brug for sine kunstnere. Det vidste en mand som Ferdinand Meldahl allerede for 140 år siden, og man kunne ønske, at nutidens politikere og byplanlæggere lod sig inspirere af hans gode eksempel. Foreningen til Erhvervelse af Kunstnerboliger
I 1873 tog kammerherre, arkitekt og byplanlægger Ferdinand Meldahl initiativ til at stifte Foreningen til Erhvervelse af Kunstnerboliger. Foreningens formål var dels at hjælpe ældre kunstnere og disses enker til en betalelig lejlighed, dels at skaffe atelierer med bolig for ubemidlede yngre, talentfulde kunstnere.
I 1878 opførte foreningen Kunstnerhjemmet i Gothersgade 143, København K, med boliger og atelierer for akademiuddannede kunstnere.
I 1958 erhvervede foreningen yderligere en ejendom, i den nærliggende Bartholinsgade 7.
Læs mere på www.kunstnerboliger.dk |